Avkobling – nøkkelen til suksess

Akkurat nå er hele Team Veidekke Innlandet på tur til Beitostølen. Vi er alle spente på forholdene og vi gleder oss til å gå skirenn igjen! Men først gjenstår en 2,5t lang biltur fra Lillehammer til Beitostølen. Vil det egentlig si 2,5t som tapper meg mer for energi enn det det gir meg? Hvor godt kan jeg klare å...

Akkurat nå er hele Team Veidekke Innlandet på tur til Beitostølen. Vi er alle spente på forholdene og vi gleder oss til å gå skirenn igjen! Men først gjenstår en 2,5t lang biltur fra Lillehammer til Beitostølen. Vil det egentlig si 2,5t som tapper meg mer for energi enn det det gir meg? Hvor godt kan jeg klare å slappe av?Hei og hopp kjære lesere!

For øyeblikket befinner jeg meg i bil et sted mellom Lillehammer og Beitostølen, på tur for å gå den nasjonale åpningen som begynner om bare få dager. De siste dagene har jeg fått trent veldig bra og med god kvalitet på det jeg har gjort. Jeg har sovet mye, spist mye og trent. Det er stort sett det dagene mine har gått til: spise-trene-spise-sove-spise-trene-spise-slappe av-spise-sove. Det har vært slappe og lange dager sammenliknet med de dagene jeg har skole og fullt kjør hele dagen. Men på en måte er det veldig digg også, for det er jo nettopp disse dagene som gjør meg til en bedre skiløper!

Det avhenger så klart av at jeg er dyktig nok på de ulike områdene så klart. Hvis du ligger i senga og ‘slapper av’, men det du egentlig gjør er å evaluere økta di, planlegge neste treningsøkt, neste dag, neste uke osv, hvor godt slapper du egentlig av da?

Selv har jeg en tendens til å tenke alt for mye på trening når det jeg egentlig burde gjøre er å sove. Tankene flyr i alle verdens retninger og du får rett og slett ikke til å slappe av. Tankene du dyrker blir til stressende følelser som igjen gir deg høye skuldre og anspent muskulatur. Det handler om å finne den av/på knappen som gjør at du kan være 100% på på trening og  100% av utenom trening. Klarer du å finne den knappen er jeg sikker på at du kommer til å gjøre det mye bedre på trening!

Et godt eksempel på når det gjelder å slappe av er i situasjoner som jeg er i nå; nemlig reise. Reising er ting som gjør deg lettere utsatt for sykdom og som tapper deg for energi. Du har kanskje ikke tenkt over det så mye før? Det er nå det gjelder å slappe av. Spesielt slitsomt er det for føreren av bilen. Bilføreren må nemlig ha fullt fokus på det den driver med; å kjøre bil. Både blikket og tankene må være på veien. Her nytter det ikke å ha fokus på alt annet. Så sånn sett er det nok bedre å være passasjer, så slipper du å bruke så mye energi på å kjøre.

Felles for begge og som er veldig viktig, enten du er bilfører eller passasjer, er å slappe mest mulig av mens du er ute og reiser. Beregn alltid god tid slik at du unngår tilfeller der du må kjøre ekstra fort for å ‘ta inn den tapte tiden’. Å sitte med hendene hardt knyttet rundt rattet, tunga presset opp i ganen og kjeven låst fast, mens blikket er hardt rettet framfor deg på veien og foten fast på gassen, er en anspent stilling som virkelig tapper deg for energi. Ta deg tid til å legge inn ett par tissepauser og tid til å strekke på beina. Senk skuldrene, len deg godt tilbake i setet, hør på musikk som du liker, nyt en god kopp varm drikke eller rett og slett bare ta deg tid til å kjenne at du klarer å puste godt ned i magen. Husk å alltid ha en vannflaske ved siden av deg som du kan nippe til i løpet av turen slik at du holder slimhinnene fuktig. Dette er viktig for å unngå sykdom. Selv pleier jeg bestandig å ha en pakke Ricola Isbre (en klar favoritt for min egen del når det gjelder drops) og en pakke tyggegummi. Og så klart – matpakke folkens! Husk den! Selv om du sitter på rumpa hele dagen så er det utrolig viktig å få i seg tilstrekkelig med mat og drikke. Ikke slurv på dette punktet 🙂 jeg pleier i tillegg å ha med ekstra sokkeskift. Er du av typen som vet at du pleier å bli klam på beina av lange reiser, ja så skift sokker. Dette er et triks jeg har lært av Petter Skinstad – han er helt rå på dette.

Reise handler ikke bare om å komme fortest mulig fra A til B, det handler også om å gjøre det beste ut av det og spare mest mulig energi. Hvis du vil bli rå på ski må du være rå på alt, også reising. Alle avgjørelser du tar vil ha en innvirkning på det resultatet du får. Det er tross alt det du gjør mellom øktene som gjør deg til en bedre skiløper! Husk det! 🙂

Vi blogges!

En liten selfie fra baksetet i bilen til Marthe Bjørnsgaard

En liten selfie fra baksetet i bilen til Marthe Bjørnsgaard

Kategori
Blogger

RELATERTE INNLEGG

  • Kan Kina bli en ski-nasjon?

    Kan Kina bli en ski-nasjon? I denne mini-dokumentaren følger vi kinesiske junior-løpere i Norge og deres norske trener Kristian Bjune Sveen. Han har fått i oppgave å trene 19...
  • Endelig kvitt Northug-spøkelse

    Etter mange år med påstander fra ledende sportskommentatorer og sofaslitere om at ingen andre enn Petter Northug kan vinne distanserenn i et mesterskap, kan den debatten endelig legges død...
  • Vil du blogge for SKIsport?

    Er du en ivrig langrennsløper, skiskytter, alpintkjører, hopper, kombinertløper, telemark-kjører eller freestyle utøver? Liker du å skrive, ta bilder og fortelle om treningen og hverdagen som idrettsutøver? Da er...
  • Vi ønsker deg som SKIsport blogger

    Nettsiden til SKIsport er nylaget og fersk. Vi satser for fullt framover med nyhetsoppdateringer, og ikke minst saker som er mer dyptgående. Opp i alt dette vil vil gjerne...