LØPETID

Jeg har hvert middles motivert for å komme i gang med rulleski sånn rett etter sesongen, så løping har blitt sterkt prioritert. Like greit det med 3 løp på...

Jeg har hvert middles motivert for å komme i gang med rulleski sånn rett etter sesongen, så løping har blitt sterkt prioritert. Like greit det med 3 løp på plakaten løpet av 8 dager!

IMG_5418

Åpnet ballet med 1 etappe i kvinner senior. ÉN runde før syra, dvs første runden av 3 haha. Foto: Eirik Lund Røer / @eiluro

RUN FOR IT!

Denne våren har jeg så vidt holdt meg på riktig side av overbelastningsskader og det er jeg strålende fornøyd med. Å brått skulle trappe opp løpingen er alltid en litt tricky greie og det må jo trappes opp, men rolig nok.

Løsningen har hvert å trene litt styrke på beina, få litt preventiv behandling av en av de flere mennene i mitt liv som redder beina, nakken, ryggen u name it, hver eneste gang: Atle Bakken på Magnat Center, kutte et og annet intervalldrag når jeg bare så vidt kjenner litt smerte i beina og ikke løpe så lenge av gangen. Lengste turen til nå ble Wings for Life World Run sist søndag på litt over 2 timer. Summen av dette fungerer foreløpig ganske bra. HER  har jeg skrevet om årets løpsdebut (les: årest første bad) og tidenes løpehelg har jeg skrevet om HER.

IMG_5386

Au au, men digg digg. Mr Bakken fikser biffen mellom slagene.

ROLLIN’

Så er det den interessante overgangen til rulleski da. For en tidligere danser som var mest opptatt av å “ha det i beina” og helst ikke ville løfte en vekt for overkroppen i frykt for hva som kunne skje med mine slanke ballerina-overarmer og synlige krage og-brystbein, har det tatt lang tid å venne muskler og sener i overkroppen til timesvis med pigging i asfalten. jeg skulle jo ikke løfte noe annet enn meg selv og skulle noen løftes var det vel meg som skulle løftes av en partner. Jeg var aldri så sterk i armene og skuldrene, og er det fortsatt ikke, men med målrettet styrketrening i sommer har jeg troen! Dessuten føltes første stakeintervall mye “lettere” nå enn på samme tid i fjor. Gode takter, om jeg så må si det selv.

NYE TIDER, NYE MULIGHETER

Som jeg har nevnt så vidt her tidligere har Eirik og jeg bestemt at jeg skal legge opp treningen litt annerledes enn før i grunntreningsperioden. Valget er gjort basert på hvordan jeg har respondert på liknende treningsregime før og det blir spennende å se hvordan det slår ut, selv om jeg tror vi kan predikere det ganske greit. En del treningseffekter er jo relativt målbare. Jeg deler hovedpunktene i opplegget i et innlegg til uken.

I skrivende stund er jeg pokker så inspirert! Det er NY, fresh langrennssesong med et forestående VM av innhold, og jeg skal gjøre alt jeg kan for en plass på Hellas-laget. Ingenting er garantert, men muligheten er der absolutt. Det blir en utfordring med jobbkabal og alt annet som opptar meg, men som utrastrukturert menneske tror jeg at jeg klarer det og tar det som en utfordring. Det skjer mye spennende nå om dagen og jeg kan fortelle dere mer over helgen.

Nå reiser jeg snart til Trondheim med AFPT for undervise på søndag. Det er utholdenhetstrening i praksis som står på agendaen og jeg gleder meg til å møte det jeg vet er et flott trønderkull.

Dere, jeg har blitt ganske flink på Snapchat (melinamagulas) altså, så bare legg meg til for et innblikk i idrettsfysiologens/langrennsløperens/idrettsforskerens/performance coachens/en hovedstadsjentes liv. Oh lawd, nå må jeg levere 😀

Jeg ønsker dere alle en god pinsehelg og god 17.mai!

Melina

Kategori
Blogger

RELATERTE INNLEGG