–Ikke ta sjanser

Rulleskitrening

Rulleskisesongen er i gang for alvor. Senest i går møtte SKIsport en kvinnelig langrennsløper i  enorm fart nedover hovedveien. Undertegnede skulle akkurat til å sykle over veien i det blikket vendte mot denne raseren av en rulleskiløper. Det var like før vi kræsjet, og jeg tør ikke tenke tanken en gang på hva som kunne skjedd.

–Ikke ta sjanser
At de fleste har god kontroll tviler jeg ikke på, men er uhellet ute kan det gå riktig så galt. Vi har snakket med tidligere langløper Kjetil Hagtvedt Dammen. Han var ute for et smertefullt uhell noen år tilbake. Sammen med Øystein Pettersen, og flere satte de utfor en bratt bakke. Det gikk galt, og Hagtvedt Dammen endte i ambulanse med brukket lårbein. Han brukte seks uker på å komme seg til igjen.

– I det jeg skjønte at dette ikke ville gå bra, måtte jeg tenke superraskt over hvor jeg skulle ende ferden på en «best» mulig måte. Det var en skremmende opplevelse, og de gjorde fryktelig vondt. Det er utrolig viktig å ikke ta sjanser. Det gjorde vi dessverre denne gangen, og det betalte seg med en lang restitusjonstid og en temmelig skrekkslagen mann. Heldigvis fikk jeg ikke helt skrekken, sier Hagtvedt Dammen.

Kjetil Hagtvedt Dammen. Foto: Kristin Roset

Noen smarte tips
*Det viktigste er hodet og hjelmen, deretter er det smart med hansker i tilfelle du må ta deg for i et fall. De beskytter også mot eventuelle gnagsår.

*Gå sammen med flere. Det gjør det tryggere, og bilistene blir mer oppmerksomme viss dere er tre-fire stykker.

* Gå på steder du kjenner, og aller helst på mindre veier hvor du slipper den største trafikken.

* Lær deg å bremse. Gå på føttene i bratte utforkjøringer.

* Bruk fargerike klær, så er du godt synlig. Bruk refleks når det blir mørkt.

 

Kategori
AktueltPremiumTrening

RELATERTE INNLEGG