Rulleskirevolusjon!

Foto: Eirik Lund Røer...

Hvor mange ganger har du ønsket at du hadde bremser på rulleski? Vel, nå har du endelig muligheten.

 

Det er ingen tvil om at rulleski er fantastisk og nødvendig trening for alle som går på ski. Men det er også en kjensgjerning at vi med dagens utstyr har begrensede muligheter til å bremse. Ploging, omvendt fiskebein eller rett og slett kjøre i grøfta virker til en viss grad, men fungerer dårlig ved plutselige hindringer. Det kan skape og skaper mange farlige situasjoner, i tillegg til at mange rett og slett vegrer seg for å benytte rulleski som treningsform.

Nå håper et gründerfirma i Son, Rollersafe AS, å ha funnet løsningen. En løsning de har jobbet i nesten fem år med, og som de denne sommeren endelig lanserer som ferdig produkt. Rulleski med skivebremser må være som en liten revolusjon å regne, selv om enkelte produsenter har hatt og har ulike påmonterte bremsevarianter på sine rulleski.

– Tanken er at du kan ta deg ut på rulleski uten å tenke konsekvenser, akkurat som på sykkel, sier Atle Stubberud, mannen bak konseptet.

Slik fungerer det

Selve bremsesystemet fungerer trådløst, og med en liten innretning på toppen av staven kan du enkelt kontrollere både når og hvor kraftig du ønsker å bremse. Ved oppstart av systemet kalibreres bremsene ved at pumpen går til makstrykk. Dermed stilles bremsene riktig inn i henhold til tidligere slitasje. Bremsen har en reaksjonstid på ett sekund, og du unngår dermed bråstopp om du skulle være litt for brå på avtrekkeren eller uheldig med å komme borti bremsespaken på staven.

Bremsens styrke justerer du enkelt med en app på mobilen, og med 1-10 bar er det noe for enhver vektklasse. I appen kan du også få kontroll over hvor mye batteri du har igjen. To timers lading skal gi 50 til 100 timers bruk, og du kan dermed trygt dra ut på lange turer. Skulle du gå tom for batteri under en økt vil bremsen automatisk gradvis bremse ned, og du vil måtte nullstille og slå av systemet for å kunne gå videre – uten brems, eller med brems på kun den ene skien. Batterienes levetid er ca. 1 år.

I bremsebelegget på hjulene er det bygd inn en slitasjemerknad som viser når hjulene er slitt ut. Da kan du enkelt bytte for- og bakhjul på de samme skiene.

Etterlengtet behov

SKIsport har testet skiene, og fikk et svært positivt førsteinntrykk. Rollersafe anbefaler minimum 30 minutter tilvenning, men en godt trent rulleskiløper venner seg raskere til systemet. Rent teknisk opplevde vi ved å sette rulleskien du bremser med litt lenger frem at du har god kontroll i bremsefasen. På den måten kan du meget enkelt og raskt stoppe helt uten problemer. Det fungerer faktisk så godt at det utelukker alle tidligere begrensninger hva gjelder rutevalg, og du kan så å si gå hvor du vil uten å tenke på bratte og vanskelige utforbakker.

Bremsespaken på staven er lett tilgjengelig, og ikke i veien for øvrig bruk. Du merker fort at det ikke er behov for mer enn et lett trykk, for så å gradvis øke styrken i bremsen. Det er også enkelt å starte systemet, synkronisere stavene med skiene og ikke minst skru av systemet. For å slå av må du holde inn av/på-knappen i minimum to sekunder, og du unngår dermed å være uheldig å slå av systemet bare ved å være borti knappen.

Skienes egenskaper er ikke helt på høyde med de beste på markedet, men det er ikke langt unna. Skiene er forholdsvis retningsstabile, enkle å føre og oppleves trygge å gå på. Et lite minus for at vekten oppleves som noe tyngre, men dersom det står mellom lavere vekt og økt sikkerhet er kanskje valget enkelt for de fleste.

Prisen kan også virke avskrekkende på mange, og det er forståelig. Samtidig vil du, spesielt på klassiskskiene, unngå slitasje på hjul og dermed ikke ha behov for like hyppig bytte av hjul og/eller rulleski som på et par uten skivebremser. Sånn sett er kanskje ikke prisen urimelig likevel.

Det er i hvert fall ingen tvil om at rulleskiene med skivebremser dekker et behov på markedet, og vi gir nyvinningen våre beste skussmål.

Rollersafe AS

Finnes i både klassisk og skøyting, og leveres i egen koffert.
Vekt: 1594 g (klassisk) og 1297 g (skøyting) m/binding
Lengde: 790 mm (klassisk) og 680 mm (skøyting)
Materiale: Aluminium

Pris: 9950 kroner

Mer informasjon og web-butikk på www.rollersafe.no.

 

Kategori
Utstyr & Tester

RELATERTE INNLEGG

  • Ny produktserie: ScanGlide 2X

    Foruten produktene Nanoglider, med god glid som varer lenge, lanseres det i disse dager den nye produktserien ScanGlide 2X. Dette er en serie som er beregnet på et mer...
  • Bindingsrevolusjon fra Rottefella

    – For oss som har levd av å produsere skibindinger i en mannsalder er det av stor betydning å kunne flytte grensen for hva som er mulig med ski...
  • SKI+

    Test av tre solide pulsklokker

    × Logg inn for å lese Epost: Passord: Les nå Tre solide treningskamerater, men med noen forskjeller. Smartklokker og treningsklokker har i høy grad smeltet sammen. De beste treningsklokkene...
  • Superlette rulleski i karbonfiber 

    Triac Carbon Skate er laget på en helt ny skøyteski. Stammen er støpt i en karbonfiberdel ved hjelp av SWIX sin IPM teknologi. Dette muliggjør en hul monocoque konstruksjon, minimalt...