Takk for harduken, Kollen!
1693 Views

Takk for harduken, Kollen!

Februar 16, 2016
Skrevet av:

Melina Meyer Magulas

Sist uke var av det harde slaget for min del, og den så slik ut. Ikke så mye trening, men noen relativt harde økter og endelig kom startnummeret på igjen. Snart skal superformen ut!

Gratulerer med kjempe innsats av disse to supre LYN-jentene :)
Tre fornøyde LYN-jenter. Både Stine Fallingen Ødegård og Barbro Sætha gjorde det sterkt i Holmenkollmarsjen!

3 hardøkter sto på ukens plan:

Mandag:

1.økt: Intervall slak motbakke (5%)  på mølle 5 x 5 min. Totalt 1:20

2.økt: Rest.økt 20-30 min på ergometersykkel (Gjesp! Men det «rydder» opp i beina) og litt bevegelighet.

Tirsdag: Styrke, basis og maksstyrke. Totalt 1:30.

Onsdag: OBIK 10 km skate i Kollen. Totalt:1:20

Torsdag: Løping 1t + basisstyrke og litt bevegelighet. Totalt 1:30 ekskl.bevegelighet

Fredag: Kort LK skate 1:00. Gjennomgang av løype.

Lørdag: 20 km klassisk i Holmenkollmarsjen. Total tid: 2:00 inkl. skitest og oppvarming.

Søndag:

1.Økt: Veldig rolig økt. Labbe rundt i klassisk. Totalt  1:30.

2. Økt: Kort løpetur på grunn av rastløs. 40 min.

For meg som har jobb og prosjekter i tillegg er det en harduke når jeg har 3 økter som krever høy hjertefrekvens. Harde perioder eller uker tenger ikke alltid se sånn ut heller, men nå ble planen slik i fht jobb og annet.

Så hvordan gikk det egentlig på harde økter og skirenn?

1.Hardøkt: Intervall på mølle

Hva: 5 x 5 min løp i4. Pauser = 2 min

Hvordan: På Woodway-mølle på Magnat Performance Center ved 5% stigning. På slutten av oppvarmingen kjører jeg et terskeldrag på 2-3 min så jeg er klar til å jobbe på høyere intensiteter på hoveddelen. Gradvis økning av hastighet fra drag 1 til drag 4,  og avslutter på relativt høy hastighet i sone 5, men uten totalsyre eller å være i kjelleren…Selv om det var nært. Har ikke råd til så lang restitusjonstid akkurat nå.

Hvorfor: Jeg holder igang med løping hele vinteren slik at jeg ikke er så utsatt for overbelastningskader når våren kommer og løpevolumet øker. Fysiologisk sett, skal denne økten øke slagvolumet mitt og videre VO2maks.

Resultat: Alt gikk etter planen og jeg jobbet meg oppover fra 12 km/t til 16 km/t på siste draget. Jeg øker 0.5 eller 1.0 km/t i minuttet eller annethvert minutt litt på feelingen, da det skulle være høy puls men ikke stive bein. Når jeg kan ligge lenge å pushe på 95% av makspuls og synes det er hardt, men helt greit likevel tar jeg det som et tegn på at formen er på gang. Jepp: Jeg tør å melde i offentligheten at formen er stigende! Så får det briste eller bære.

VERDENS beste tredemølle heter Woodway! Merker utrolig stor forskjell på beinmuskulaturen på denne møllen og andre typer. Her er alle mine løpefavoritter: Mølle, flaske, tights og sko!

2. Hardøkt: Distanseøkt 10 km

Hva: Oslo Bedriftsidrettskrets skikarusell (OBIK). Superseriøst og blodprepp for noen (finansfolk, supersupermosjonister og bedrifter i mellom), trening for andre (meg og andre skiløpere).

Hvordan: 2 runder i Holmenkollens 5 km.

Hvorfor: Konkurransespesifikk trening med alt som følger med det. Øke slagvolum, laktatterskel og trene teknikk.

Resultat: Tryna 2 ganger. Én gang selvforskyldt og én gang ikke. Har fortsatt et nydelig rødt merke på størrelse med hånden min på hofte AU! Sånn på papiret: nr 11 totalt og 5 i klassen.  Ellers hadde det hvert et skiskyterrenn i Kollen hele dagen og det var ikke kjørt. Vi snakker dyp, dyp kunstsnø oppover og klink is eller store fonner i utforbakkene. Gikk meg aldri helt stiv, men vanskelig å gå ordentlig teknisk.

Hardøkt 3: Holmenkollmarsjen 20 km

Hvordan: 2 runder i 10 km-løypa i Kollen.

Hvorfor: Må gå skirenn hvis man vil være skiløper. Distanseøkt er bra for mange fysiologiske adaptasjoner. Jeg trenger både trening og renntrening. Bygge litt selvtillitt ved å gå på litt lavere nivå.

Resultat: Nr 2 i klassen. Nr 9 av kvinner . Nr 50 av alle. OK+! Fornøyd med dagen. Alle fra LYN hadde gode ski, bortsett fra meg som klagde litt på skiene da jeg slet med feste i enkelte deler av løypa. Ble ikke glidd fra da! Fant godfølelsen etter 5 km, men fordi jeg ikke stolte på festet klarte jeg ikke få meg til å gå det jeg var god for. Var aldri i kjelleren slik jeg egentlig hadde planlagt. Det ble en terskeløkt både på følelsen og på klokken. Tror også det at jeg jeg har gått litt lite renn i år, gjør at jeg holder igjen litt, men vil tørre å presse meg mer og mer desto mer jeg stoler på egen form. Nå vet jeg litt mer hva jeg tåler og gleder meg til neste renn! Bra dag for alle i LYN, inkludert meg selv.

Arne Post fra TUB ble nummer 1! Joar Thele tok 2.plassen og Sondre Grønvold nr.3, begge fra LYN SKI.
Arne Post fra TUB ble nummer 1! Joar Thele tok 2.plassen og Sondre Grønvold nr.3, begge fra LYN SKI.
Spist oss mette på wienerpølser og venter på premieutdeling. Sebastian Torgersen (t.v) to en sterk 6.plass
Spist oss mette på wienerpølser og venter på premieutdeling. Sebastian Torgersen (t.v) to en sterk 6.plass

Til helgen går jeg Hafjell Skimarathon. Der kan du gå skate lang eller halv, eller klassisk lang eller halv. 4 disipliner å velge i! Bli med da!

Happy skiing!

Melina

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy