This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Maren klar for skiflyging – uansett hvor
Maren Lundby sier at hun håper å få debutere i skiflyging neste vinter. Om rennet går i Oberstdorf eller Vikersund har ikke så mye å si for henne.

Hun synes riktignok at bakken i Oberstdorf ser litt «snillere» ut.
På en digital pressekonferanse – med SKIsport til stede, uttalte Maren at det er en ledig helg i 2022 – etter Trondheim og Raw Air.
– Hvis Blue Bird-turen til Nizhny Tagil i Russland i midten av mars 2022 blir flyttet, er det gode muligheter for at Vikersund kan bli arena for det første skiflygingsrennet for kvinner, sier 26-åringen.
Det ligger an til en hel uke med skiflyging i Vikersund. Etter at Raw Air-konkurransen er avgjort i Vikersund 8. mars, skal hopperne gjennomføre skiflyings- VM fra 10.-13. mars i verdens største hoppbakke.
Maren Lundby har vært og kikket på forholdene i skiflygingsbakken i Oberstdorf tidligere i vinter, og ble ikke skremt.
– Heller det motsatte. Jeg fikk skikkelig lyst til å sette utfor. Bakken ser som sagt «snillere» ut enn Vikersund, men jeg vet jo ikke før jeg har prøvd.
Kan leve av hoppingen
Går det an å leve av skihopping for kvinner?
– Ja, jeg har i hvert fall hatt muligheten til å leve av det. Med mine 30 World Cup-seire, har pengepremiene vært hovedinntektskilden min.
Johann Forfang ble spurt om en kvinne kan klare å utføre verdens lengste hopp.
– Ja, det er det full mulighet for, sier Tromsø-hopperen.
Maren Lundby legger til at kvinnene må få starte et sted.
Få lov til å bli gode
– Vi må få lov til å bli gode i skiflyging også. Vi må få kjenne litt på de kreftene som er der. Det er vanskelig å visualisere et skiflygingssvev – uten å ha prøvd i praksis.
Sa Maren – etter at Robert Johansson hadde reklamert kraftig for hopping i mammutbakkene.
– Hovedforskjellen er at det er større fart i tilløpet. Dessuten er det er mye større krefter å leke med. Du har tid til å jobbe med detaljer i flighten – på en helt annen måte enn i en vanlig hoppbakke. Derfor er skiflyging det morsomste jeg vet, sier lillehamringen.
Samkjøring av renn
Maren Lundby har også meninger om avviklingen av World Cup-rennene:
– Vi burde ha renn på samme sted. Det koster å rigge kameraer i bakken, så arrangørene hadde spart kostnader ved å samkjøre World Cup, sier hun.