483 Views

Ikke gjør dette når løpeskoene er skitne!

Vasker du skoene dine i maskin, mister du reklamasjonsretten. Men du kan fint holde dem rene på andre måter.

April 13, 2021
Skrevet av:

Kristin Roset

Leverandørene svarer et klart nei: Du kan ikke vaske løpesko i vaskemaskin. Om du kommer til butikken med et par løpesko som har vært i vaskemaskinen og har krympet eller gått opp i limingen, får ikke butikken returnert dem til leverandøren. Tipset er å rengjøre dem for hånd før du tyr til maskinen.

Slik kan det gjøres:

Børst skoene rene for søle, skrubb vekk fotsvette med en oppvaskbørste, vask med Milo og spyl i hageslangen, springen eller dusjen, tørk over med en våt klut. Et godt tips er hånd vaske skoene i lunkent vann med natron. Det fjerner vond lukt.

Vil du likevel vaske skoene i maskinen følger du disse rådene: Putt skoene i vaskeposer (slike man bruker til bh-er), bruk maksimum 40 grader, sett ned farten på sentrifugeringen og bruk gjerne et skåneprogram (ull, silke, osv).

Tørk dem riktig!

Aller viktigst er det at du tørker løpeskoene dine skånsomt. Direkte varme er det verste de kan utsettes for. Det anbefales å ikke bruke elektriske skotørkere, og heller ikke å sette skoene på et gulv med varmekabler. Da kan overdelen krympe og sålen krølle seg opp. Dessuten har ikke mellomsålen i skoen godt av å bli for varm og tørr. Den mister spenst og elastisitet og får redusert sine støtdempende egenskaper betraktelig. Den beste måten å tørke løpesko på, er å fylle dem med sammenkrøllet avispapir og sette dem til tørk på et luftig og tørt sted.

Tips til vedlikehold

  1. Blir de våte, tørk dem. Men unngå som sagt kunstig tørking og putt heller avispapir i dem.
  2. Løper du i terrenget og skoene blir møkkete, vær nøye med å vaske bort møkken med såpevann. Når gjørmen tørker inn i overdelen, blir materialet stivere og overdelen kan til slutt ryke. Det er gjerne overdelen som først går når skoene slites. Terrengskoene er laget for å tåle mer, men vær spesielt nøye med overdelen på asfaltsko som har blitt gjørmete/møkkete.
  3. Sko som brukes til studiotrening, ballspill etc., slites på en annen måte, for eksempel ved at overdelen utvides. Trener du ofte på timer på treningssenter, kan det være lurt å ha egne sko til dette og bruke løpeskoene til løpeturene.

Følg oss på Facebook

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy