Hvorfor grovt korn er sunt

Vi vet at matvarer med mye fullkorn er sunt. Ett studie gir innsikt i hvorfor....

HELSEFORDELER: Forskere fra universitetet i Øst-Finland har gjort funn som kan forklare helsefordelene ved å spise mat med mye fullkorn. Foto: Matprat.no

Jevnlig inntak av fullkornsprodukter er forbundet med redusert risiko for en rekke sykdommer. Fullkorn kan både være hele og bearbeidede kjerner. Det viktige er at alle deler av kornet er tatt med – også skall og kim. Det er nemlig her de fleste fibre, vitaminer og mineraler er.

Forskere fra universitetet i Øst-Finland har gjort funn som kan forklare helsefordelene ved å spise mat med mye fullkorn. Et høyt inntak av fullkorn økte nivåene av betainforbindelser i kroppen som blant annet var forbundet med forbedret glukosemetabolisme.

 

SUNN MAT

– Hele korn er noe av det sunneste vi kan spise. For eksempel vet vi at et høyt inntak av helkorn beskytter mot type 2 diabetes og hjerte- og karsykdommer, sier Kati Hanhineva, hovedforfatteren bak studien, i en nyhetsmelding fra universitetet.

Forskerne undersøkte hva som skjedde i kroppen hos mus som ble foret med fullkorn, og hos mennesker som skulle følge en diett rik på fullkornsprodukter i 12 uker. Et kosthold med mye helkorn økte nivåene av betainforbindelser både hos mus og mennesker. Ved slutten av 12-ukers oppfølging observerte forskerne også en sammenheng mellom forbedret glukosemetabolisme og økt forekomst av betainforbindelser i kroppen.

 

MÅ IKKE INNEHOLDE SYNLIGE KJERNER

Ifølge Matportalen er det en utbredt misforståelse at fullkornbrød skal inneholde synlige kjerner. Fullkornbrød kan like gjerne være bakt på fullkornmel, slik at kjernene ikke synes. Faktisk trenger ikke fullkornbrød å se grovt ut. En viktig ting å merke seg når du legger varer i handlekurven, er at mørkt brød og pasta ikke alltid betyr at det er laget med fullkorn. Det kan være farget med for eksempel malt for at det skal se sunnere ut. En annen misforståelse handler om solsikkekjerner og linfrø. Dette er ikke fullkorn.

STUDIE: Vi vet at matvarer med mye fullkorn er sunt. Ett studie gir innsikt i hvorfor. Foto: Matprat.no

 

Slik får du barn til å spise fullkorn

Dette er fem råd om hvordan du kan skifte alminnelige produkter med fullkornsprodukter uten at maten virker fremmed for barnet.

• Velg lasagneplater av fullkorn i stedet for devanlige når du lager lasagne. Det er vanskelig åse om platene er hvite eller lysebrune når deuansett er dekket med fyll.

• Skal du lage hjemmelaget pizza? Erstatt halvdelenav hvetemelet med rugmel og pizzadeigen vil inneholde langt mer fullkorn.

• Klassikeren: Pasta og kjøttsaus. Bytt vanlig pasta med fullkornspasta. Hvis barnet ditt rynker på nesen, kan du finne en hel zoologisk hage kamuflert som fullkornspasta i butikken.

• Når søthungeren melder seg: I pannekakerøren kan du bytte 2/3 deler av hvetemelet med Graham mel. Det gir en nøtteaktig smak. Dukan også prøve med havregryn i røra.

• Et annet alternativ til søtsaker er havrebomber.De er sunne og gode, og hemmeligheten ligger blant annet i å bruke bananer i stedet for fettstoffer – konsistensen blir likevel bløt og kremet. Dadler eller fiken gir den søtlige smaken. Kilde: Norsk Helseinformatikk

Kategori
Kosthold

RELATERTE INNLEGG